Aby skutecznie nauczać ortografii należy pamiętać o właściwym motywowaniu uczniów do działań, organizowaniu ciekawych, zabawowych zajęć, inspirowaniu do efektywnych działań itp.
Program dla klasy III szkoły podstawowej pt. "Skuteczne nauczanie ortografii w kl. I-III" Program został zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną i umieszczony w szkolnym zestawie programów nauczania. Wprowadzenie Poprawne pisanie sprawia wielu uczniom problemy. Nie są w tym temacie odosobnieni, bowiem zdarza się, że nawet ludzie dorośli popełniają błędy ortograficzne. W wielu uczniach informacja o pracy pisemnej wywołuje lęk (czy nie popełnię zbyt dużo błędów?). Zauważam dość często, że dzieci pisząc nawet krótką wypowiedź skupiają się na jej treści i popełniają błędy, które w innej sytuacji im się nie zdarzają. Najprawdopodobniej wynika to z braku nawyku poprawnego pisania. Postanowiłam zorganizować dla chętnych uczniów klasy III dodatkowe zajęcia, podczas których uczniowie będą mogli opanować ortografię tak, aby nie utrudniała im pracy twórczej. Zajęcia te kieruję w stronę uczniów chętnych, bowiem w nauczaniu ortografii bardzo ważne są:
- pozytywne nastawienie do pracy,
- systematyczność,
- konsekwencja działań,
- obowiązkowość, itp.
Uczniowie uczestniczący w tych zajęciach mogą sprawdzić swoje umiejętności podczas organizowanego w szkole konkursu ortograficznego i "Gminnego Konkursu Ortograficznego dla klas III". Program skierowany jest do uczniów klas III.
- Cele programu:
- Rozbudzenie zainteresowań ortograficznych.
- Wytworzenie stanu czujności ortograficznej.
- Kształcenie spostrzegawczości.
- Wytworzenie nawyku poprawnego pisania.
- Poszerzenie wiedzy zdobytej na zajęciach.
- Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego.
- Przygotowanie do udziału w konkursie ortograficznym.
- Zadania nauczyciela:
- Organizowanie zajęć w stosownym czasie, aby uczniowie nie byli zbyt przeciążeni obowiązkami.
- Motywowanie do aktywnej i solidnej pracy.
- Uatrakcyjnianie zajęć, przygotowywanie różnych, ciekawych ćwiczeń, zadań.
- Umożliwienie korzystania z pracowni komputerowej.
- Sprawdzanie i stosowne ocenianie pracy uczniów.
- Formy i organizacja pracy:
Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu i trwać będą około 1 godziny (czas zajęć zależeć będzie od zaangażowania uczniów i ich aktywności). Nauczycielka będzie pracowała społecznie. Praca oparta będzie na różnych ćwiczeniach ortograficznych połączonych z mówieniem, czytaniem, pisaniem i kolorowaniem. Najczęściej stosowanymi formami pracy będą:
- praca indywidualna,
- praca zbiorowa.
Ćwiczenia wzbogacane będą:
- pracą ze "Słownikiem ortograficznym",
- pracą z kartami ortograficznymi,
- grami i zabawami komputerowymi,
- ortograficznymi układankami itp.
- Materiał nauczania:
- Praktyczne zapoznanie z podstawowymi regułami ortograficznymi.
- Doskonalenie umiejętności swobodnego i bezbłędnego pisania tekstów zawierających trudności ortograficzne:
- uzupełnianie luk w wyrazach i ich uzasadnianie pisowni,
- grupowanie wyrazów wg obowiązujących je zasad pisowni z uwzględnieniem wyjątków,
- pisanie wyrazów pokrewnych – tworzenie rodzin wyrazów,
- uzupełnianie zdań podanymi wyrazami,
- wyszukiwanie wyrazów w tekście wg wskazania,
- pisanie wyrazówek,
- pisanie zdań z pamięci i ze słuchu,
- uzupełnianie luk w wyrazach i kolorowanie ilustracji,
- porządkowanie wyrazów wg kolejności alfabetycznej,
- rozwiązywanie krzyżówek i rebusów,
- wyszukiwanie wyrazów w "Słowniku ortograficznym",
- tworzenie wyrazów z sylab.
- Doskonalenie spostrzegawczości oraz nawyku poprawnego pisania.
- Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- Umiejętne i sprawne posługiwanie się pisownią wyrazów z trudnościami ortograficznymi.
- Swobodne i chętne podejście do prac pisemnych.
- Zainteresowanie poprawną pisownią.
- Pozytywne nastawienie do pracy dodatkowej.
- Poprawa w zakresie poprawności pisania na zajęciach klasowych, sukces w organizowanych konkursach.
- Procedury osiągania założonych celów:
- Właściwa organizacja pracy.
- Stosowanie wartościowych i odpowiednio dobranych pomocy dydaktycznych.
- Właściwy dobór metod i zasad nauczania ortografii.
- Sprawdzanie i indywidualna analiza prac uczniów.
- Ewaluacja
Ocena pracy uczniów będzie dokonywana na podstawie:
- obserwacji aktywności uczniów podczas zajęć i wykonywanych ćwiczeń,
- wypracowanego sukcesu w trakcie zadań podsumowujących i sprawdzających,
- osiągniętych wyników podczas konkursów: szkolnego i gminnego.
Praca uczniów będzie oceniana pozytywnie ze wskazaniem na popełniane błędy i ich uzasadnieniem w każdej sytuacji. Pozytywne ocenianie, bowiem motywuje uczniów do pracy i wzmacnia chęć działania. Program będzie na bieżąco wzbogacany o treści wynikające z zainteresowań uczniów, dlatego, że spełnianie oczekiwań uczniów to jedna z dróg prowadzących do realizacji założonych celów. Pracy w zespole ortograficznym powinna towarzyszyć radość z wykonywanych ćwiczeń i osiąganych mniejszych lub większych sukcesów.
- Czas realizacji programu:
Program realizowany będzie od września do czerwca . Opracowała mgr. Anna Ceglińska |